Ćwiczenia na klatkę – ciężar a technika

Wszystko co powinieneś i chciałbyś wiedzieć o kulturystyce

Ćwiczenia na klatkę – ciężar a technika

Autor: Łukasz   /     paź 10, 2015  /     Trening  /  

Właściwy trening klatki uwzględnia odpowiedni bilans pomiędzy nakładanym ciężarem, a odpowiednią techniką wykonywanych ćwiczeń. W przypadku tych partii mięśni nie uzyskuje się dobrych efektów ćwicząc intensywnie, ale – regularnie.

Klatka piersiowa to oprócz bicepsów najczęściej trenowana grupa mięśniowa, ale znacznie trudniejsza do prawidłowego wytrenowania. Podczas niewłaściwego treningu na klatkę angażuje się zbyt dużo innych mięśni i efekty nie są tak spektakularne. Nie należy jednak zapominać, że całkowita eliminacja mięśni drugoplanowych jest niemożliwa – przy ćwiczeniach na klatkę pracują również mięśnie naramienne, tricepsy i barki.

Warto również pamiętać, że nasza siła jest w dużej mierze uwarunkowana genetycznie i nie do końca zależy od masy. Trening na siłę i rozbudowę mięśni różnią się między sobą. Przy sile nie skupiamy się na pracy mięśni, najważniejsze staje się wyciśnięcie ciężaru niezależnie czy uzyskamy to trenując triceps czy klatkę. W tym celu należy wybierać ćwiczenia na klatkę takie jak mostkowanie, które maksymalnie skracają ruch od klatki piersiowej do pełnego wyprostu. Jeśli trenujem zaś rozbudowę mięśni, należy jak najlepiej wyizolować mięśnie klatki od pozostałych. Właściwy trening na klatkę eliminuje pracę innych mięśni, ale niemożliwe jest ich całkowite wykluczenie.

Należy przy tym zwrócić uwagę na właściwe wykonywanie danego ćwiczenia na klatkę – przykładowo podczas pompek ciało musi być wyprostowane, a dłonie płasko położone na podłodze (w celu uniknięcia ewentualnych kontuzji nadgarstków można pod nie podłożyć hantelki). Przy wyciskaniu sztangi czy sztangielków należy pamiętać, aby klatka była wypchnięta do przodu, a łopatki oraz barki – maksymalnie ściągnięte do tyłu.

Dopiero po opanowaniu techniki, można zwiększać obciążenie ćwiczeń. Jeśli przy rozpiętkach czujesz, że nie możesz dłoni dociągnąć do siebie – zmniejsz obciążenie. Nie trenuj również zbyt intensywnie – na początek wystarczy trzy razy w tygodniu. Tylko właściwy bilans pomiędzy techniką i obciążeniem podczas treningu klatki, daje wymierne efekty.

Skomentuj

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

*